Postup na hubnutí

Účinná cesta na hubnutí je jen jediná a nebude se vám ani trochu líbit. Je to však podobné, jako kdybyste seděli na voze, který vás veze do hlubokého pralesa. Nechce se vám vyskočit a vrátit se, protože cesta pralesem je nepohodlná a nebezpečná. Ale čím déle budete váhat, tím delší a obtížnější bude vaše cesta zpět. Tím déle shazování vás bude čekat. Pokud to prošvihnete, možná se už vůbec nedokážete vrátit!

Když jsem dělal své první pokusy jak shodit, měl jsem zanedbatelnou nadváhu – možná nějakých 5 či 10 kilo. Nešlo to snadno a tak jsem rezignoval. Musel jsem přibrat přes 40 kilo nad normál, abych pochopil, že lehké cesty není. Tím jsem jen dokázal, že v inteligenci mám rezervy – často jsem si lhal představou, že ta tloušťka se mě netýká, později to nějak shodím a podobně.

Co tedy funguje na hubnutí?

Matematika.

Strava má energetickou hodnotu.
Člověk utrácí energii.

Zatímco tyto dvě věci budou v rovnováze, vaše váha bude vytrvale stabilní. Pokud ne, jsou k dispozici dvě možnosti:

  • Pokud přijmete více, než spálíte, budete přibírat.
  • Pokud přijmete méně, než spálíte, budete hubnout.

Nic víc z teorie vědět nepotřebujete. Ale v běžném životě, bohužel takovou informaci člověk nedokáže uchopit. Nevíme totiž zpravidla:

  • Kolik to vlastně je “přiměřené množství energie”.
  • Z jakých složek by se ta energie měla skládat, abychom dostali správné živiny.
  • Jak vypadá vhodná porce jídla.
  • Jaký je reálný výdej energie.

Jinými slovy, pokud před vás položí v restauraci porci jídla, málokdo dokáže odhadnout její vlastnosti. Málokdo dokáže říci, zda porce je vhodná. U jídla jsme zvyklí posuzovat chuť, množství z pohledu, zda se nasytíme. Nic jiného. Kdyby běžně člověk věděl, co představují třeba pařené buchty, asi by si je nedal. A tak by to dopadlo s velkým počtem oblíbených jídel.

Zatímco tyto znalosti nemáte, máte problém.

Kuřáci to mají lehké. Pokud chtějí přestat, stačí škrtnout ze svého života tento návyk a vše je jasné. Dokud si nezapálíte, jste v pořádku.

Při snaze shodit je tu problém. Jíst totiž musíte. Nemůžete úplně zrušit jídlo. Musíte obvykle změnit druhy jídel a často i množství a čas, kdy jíte. To klade mnoho nároků na znalosti. Dokud je nemáte, tak nevíte jak začít. Pak se jednodušší může jevit cesta diety. Že nepracuje, to je známé. Pokud ale nevíte nic jiného, ​​tak si snadno nakonec řeknete “já to i tak zkusím”.

Hubnutí je proces, který ovlivní mnoho procesů, dokonce někdy i psychiku. Nezaškodí proto, pokud své snažení konzultujete s lékařem. Může vám dát užitečné tipy a ujistíte se, zda nemáte nějaký zdravotní problém, který by se při shazování mohl zhoršit!

Cvičení určené pro “shození váhy”

Asi nejčastěji se setkávám s tím, že lidé se snaží začít více cvičit v naději, že to bude mít vliv na obezitu. Určitě ano – cvičení má na vaši hmotnost jednoznačně vliv, ale není zcela jedno, jaké cvičení to je. A právě zde je často chyba.

  • Někdo si myslí, že pokud půjde místo autem půl kilometru pěšky do práce, tak začne hubnout. Ne, nezačne.
  • A jiní zas v posilovně makají na hranici infarktu – ani to nepomůže.
  • Ani denně pořádný trénink nemusí fungovat, pokud to přeháníte. Nastane přetrénování.
  • Hlavní problém je, že ti co cvičí (jakkoli) si často myslí, že to stačí a že již nemusí kontrolovat svou stravu.

Na hubnutí má vliv zejména aerobní aktivita. Ta tělu dovolí pálit energii. Dříve, než se tak stane, tělo musí být v energetické normě, nebo ve velmi mírném mínusu. Jinými slovy – pokud se před cvičením posílíte banánem, iontovým nápojem, zda jste nedávno snědli vydatný oběd, tak tělo nemá důvod sahat do tukových rezerv. Má v krvi dost paliva v podobě cukru. Na tréninku tedy spálíte něco z toho cukru a tukové zásoby zůstanou nedotčeny.

Pokud tedy plánujete nasadit cvičení s cílem hubnout, vězte, že cvičení může pomoci až poté, co upravíte svou stravu.

Diety určené na ztrátu hmotnosti

Nevím, zda existuje člověk, který by chtěl zhubnout a nezkusil by něco dělat se stravou. Obvykle jsou to první pokusy jak se lidé začnou připravovat na to, že shodí. Jednoduše více nebo méně drasticky seškrtat svůj jídelníček. Mimo jiné i proto, že nejznámějším nástrojem je dieta a to si každý představí, že má vypadat tak, že bude hlad. A právě to je chyba.

Jistě, hladovění a diety mají opravdu vliv i na tělesný tuk, ale obvykle již brzy poté zas přiberete. A pak je otázka, nač jste se trápili, pokud vám obezita zůstala?

Pokud chcete shodit, musíte si nastavit jiný druh životního stylu. Musíte se naučit, jak se stravovat racionálně. A to není jednoduché, ani pohodlné. Teprve když se naučíte kolik má člověj zhruba sníst na to, aby byl zdravý, pak můžete začít spekulovat, jak byste jídlo využili na snížení hmotnosti. Jezte o málo méně, než byste sníst měli (málo méně = minus 1000 až 2000 kJ na den oproti normálu) a nasaďte pravidelný pohyb. Buď třikrát do týdne tak hodinu a půl trvající trénink, nebo denně 40 minut. To je postup, který funguje.

Proč tento postup málokdo nasadí? Protože zde musíte vědět hodně věcí. Mnoho lidí sice ví hodně informací o tom, která celebrita s kým a kde spala, který fotbalista vstřelil gól a kde mají výprodej mobilů. Ale málo máme informací o stravě. To je past dnešní doby – pokud do ní padnete, tak žijete pohodlný život bez znalostí o výživě a sportu a tučně. A nechce se vám to změnit. Nevěřte však nikomu, kdo vám nabídne rychlý a jednoduchý návod. Ať bude jakkoli drahý, nepomůže vám.

Nekupujte si nic na hubnutí

S tím souvisí právě velký byznys s lidskou leností. Mnoho firem parazituje na lenosti obézních lidí. Vědí, že obézním se hubnout nechce, nechce se jim nic učit, ani dělat. Ale rádi by zhubli. A tak jim tyto firmy nabízejí různé produkty které slibují rychlé řešení – elektrické pásy, sklápěcí lavičky, elastické pásy, studia krásy, chirurgické kliniky a leccos jiného. Všechny tyto produkty mají jen jednu společnou vlastnost – nezhubnete. Možná na chvíli, možná trošku. Ale nevyřešíte tím problém obezity.

Obezita je důsledkem nevhodného životního stylu. Je nesmysl koupit cokoliv zaměřeného na to, jak shodit, pokud neodstraníte příčinu, proč jste přibrali. A naopak – pokud se budete vzdělávat a budete disciplinovaní, můžete změnit svůj životní styl na zdravější. Pak už ale nepotřebujete nic kupovat, protože vaše tělo  začne hubnout samo.

Rychlé návody na to, jak shodit

S tím souvisí zcela praktický tip. Pokud vám kdokoliv nabídne jednoduchý, nebo rychlý návod, tak si buďte 100% jisti, že tento návod nebude fungovat. Ať už je to zdarma, v časopise, knize, nebo placený produkt.

Obezita je totiž důsledkem těžkých a dlouhodobých chyb v životním stylu. Chyby v pojídání a v pohybové aktivitě se obvykle dělají roky nebo desetiletí. Pak je tělo tučné a člověk začne hledat něco na rychlé shození váhy. Ale uvažujme spolu.

  • Dá se rychle odstranit problém, který se vytvářel roky? Málokdy.
  • Obezita je zpravidla spoluspôsobená leností. Neodstraníte ji zas jen pohodlnou cestou.

Prosím, nechci tvrdit, že všichni tlustí jsou lenoši. Naopak – mnozí drží velmi namáhavé diety. Dokáží se zdisciplinovat až tak, že jsou roky podvyživení. Bohužel, tu a tam si dopřejí výjimku. Nebo nemají po ruce vhodné jídlo. A takové výjimky pak “jdou přímo do břicha”. Tedy “na pupek”. Čili tito lidé obětují nečekaně hodně energie, námahy a pozornosti, ale nemají základní znalosti o potravinách.

Přípravky na hubnutí

Nakonec zmíním jen telegraficky i různé léky, výživové doplňky a koktejly. Situace je velmi jednoduchá. Na trhu není preparát, který by byl vhodný. Existuje mnoho produktů, které z vás vysají hodně peněz. Určitě, pokud dodržíte pravidla hry i něco zhubnete. Ale co potom? To chcete doživotně žít na nějaké umělé gebuzine, která vám nahradí jídlo? Co tak prohlédnout si její složení?

Zjistíte, že všechny doplňky se dají rozdělit zhruba do dvou kategorií:

Doplňky které nahradí stravu. Tyto doplňky se prodávají jako tyčinky nebo koktejly, nebo jako krabičky s celým jídlem. Nahradí jedno nebo více jídel a budete hubnout. Pokud se však podíváte kolik energie obsahují a dokážete podle takových čísel vařit, nepotřebujete kupovat nic. Uvařte si jídlo vhodné energetické hodnoty a nutričního složení a budete hubnout. Obšas jsou takové přípravky fajn, pokud jsou po ruce. Pokud máte známého, co prodává třeba MLM produkty, můžete sáhnout po nápojích nebo tyčinkách. Podobné se dají koupit ve sportovních prodejnách (levnější a v srovnatelné kvalitě, i když dealeři budou hlasitě opakovat naučené argumenty, že jejich produkt je nejlepší na světě a jediný). Dá se objednat i krabičková dieta. Jednoduše, občas je skvělé, pokud můžete sáhnout po hotovém výrobku a jím nahradit jedno jídlo. Praktické. Ale nestavte na tom denní strategii hubnutí! Protože jinak se stáváte závislými na daném řešení.

Doplňky na hubnutí které regulují hlad, metabolismus, nebo něco podobného. Zde je nabídka mnohem zmatenější a nejpohodlnější je říci, že nefunguje nic. Jedna firma vám prodá předraženou vlákninu v tabletách. Jiná tabletky z kofeinu, které trochu nabudí srdce. Další slíbí očistu těla, nebo vychytávání tuku, sacharidů, energie … Tyto zázraky mají profesionální marketing a umí se prezentovat mimořádně přesvědčivě. Často je propagují lékaři (provize jsou neodolatelné) a to vzbudí dojem serióznosti. Bohužel jak roky plynou, jaksi není vidět ty, co by hubli. Nenaleťte lákavé nabídce.

Takže tak skeptická úvaha o tom, že vlastně nemáme nic, co by zajistilo to, abyste zhubli snadno, rychle po zhubnutí i zůstali štíhlí. Nevěříte? Koukněte kolem sebe na ulici. Každý druhý člověk má viditelnou nadváhu. Velmi mnoho lidí má obezitu. Často vidíte i lidi s morbidní obezitou.

Pokud chcete shodit je třeba hodně vědět

Vím, toto je poslední věta, kterou jste chtěli vědět. Ale čím dříve se seznámíte s fakty, tím více času a peněz ušetříte. Nekvalifikované pokusy totiž vedou k rostoucí obezitě. A to je asi nejhorší cena, kterou můžete zaplatit. Vytrápit se dietami, často zaplatíte za různé doplňky v naději na zhubnutí a výsledek? Každý rok máte větší břicho.

Postup na hubnutí
5 (100%) 1 hodnocení

      GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pokud budete chtít údaje odstranit, tak nás kontaktujte na info@lillian.cz

    Komentáře / diskuse / hodnocení