Kdo má a kdo nemá hubnout?

Mnoho lidí chce zhubnout, i když nejsou tlustí. Mnoho žen je posedlých vlastním tělem. Chtěli by ho mít dokonalé. Vidí někde v časopise modelku – anorektickou. Ještě i ta je retuší řádně zeštíhlená. Najednou zjistí, že je její břicho “obrovsky nafouknuté”. Mají pěknou postavu a na břiše je centimetr navíc. Nechtějí ho tam. Nezkoumají, jak se tam vzal! Ani to, že tuk v těle dokonce musí být! Chtějí vypadat jako ta vyretušovaná (nereálná) anorektička z časopisu.

Kdo není opravdu obézní, neměl by se o hubnutí nikdy pokoušet. Stačí změnit životní styl a několikakilová nadváha se časem ztratí sama.

Příčina – následek. Tak je se na to třeba podívat. Mnoho mladých se dnes stravuje nedisciplinovaně. Jedí nevhodná jídla (hamburgery, hranolky, kolu, čokoládky) a nashromáždí si tak několik kilo nadváhy. Ne mnoho. Když si to všimnou, začnou zuřivě hubnout. Nic si nenastudují, hned zkusí nejtvrdší dietu. Tou sice zhubnou, ale později přiberou. A jsou v pasti jojo efektu.

Před hubnutím se vždy poraďte s lékařem

Vidíte kolem pupíku obtočenou pneumatiku? Stop! Nehubněte! Jděte nejprve k lékaři, ať vám poradí, zda je hubnutí vůbec vhodné. Možná vám řekne, že nemáte důvod hubnout. Možná vám hubnutí odklepne. Pro některé lidi je dokonce z důvodu zdravotního stavu výraznější hubnutí nevhodné až nebezpečné. U diabetiků je nutné jiné hubnutí, než u jinak zdravých lidí. Vzácně, ale obezita může být způsobena metabolickou poruchou. Tu je třeba léčit. Ne hned svévolně hubnout. Lékař proto některým pacientům navrhne, že mají zhubnout jen o 10% a dost. Nadváha a obezita je vždy signálem, že něco není v pořádku. Nejčastěji je v nepořádku životní styl. Pak je třeba se zaměřit na změnu životního stylu, ne na hubnutí.

Jak rychle zjistit, zda máte hubnout? Pomocí krejčovského metru!

Pokud nejste v pásmu obezity

Při obvodu pasu u žen méně než 80 cm a 94 cm u mužů – nepokoušejte se hubnout pomocí redukční diety. Pokud máte bříško, tak je třeba jen mírně poupravit jídelníček a začít pravidelně cvičit. Kila navíc se ztratí. Pokud se ztrácet nezačnou, stravujete se špatně. Dostudujte si to. Přísněji si kontrolujte velikost a složení porcí. Párkrát si jídlo odvažte, abyste věděli, jak vlastně má vypadat vhodná porce. V žádném případě však neomezujte příjem energie. Jezte tolik, kolik je přiměřené vašemu věku a zatížení.

Pokud jste v pásmu obezity

Při obvodu pasu u žen více než 80 cm a 94 cm u mužů už začínáme mluvit o obezitě. Už máte tolik nadbytečného tuku, že zhoršuje váš zdravotní stav. Proto se vyplatí něco s tím začít dělat. Co přesně?

Omezte svou stravu denně asi o 2 000 kJ oproti tomu, co byste měli sníst normálně a přidejte sport.

Pokud je hubnutí urgentní, dá se jít až do minus 3 000 až 4 000 kJ za den oproti “normálu”. Rychlé hubnutí však musí doporučit lékař. Musí být velmi vážný důvod, aby se vyplatil tak drastický zásah do fungování těla, jakým je rychlé hubnutí. Pokud vás čeká operace, nebo máte vážné obtíže spojené s výraznou obezitou, pak rychlé hubnutí může být menším zlem než zdravotní potíže z obezity. Nikdy si však nenaordinujte dietu, která by měla méně, než 6 000 kJ za den! To by se vám vymstilo později.

Doporučuji: Začněte hubnout asi na dávce 8 000 kJ za den. Při takovém příjmu nebudou hubnout ženy, které mají z předchozích diet zpomalený metabolismus. Pro ně doporučuji: Vydržte! Jezte stále 8 000 kJ a to i v případě, že pár týdnů budete mírně přibírat. Nejdříve musíte dát svému dietami zbičovaný tělu signál, že již není třeba šetřit potravou. No a pak mu musíte dát čas, aby se mohlo začít dostávat do normálu. Metabolismus je pomalá záležitost. Změny se odehrávají spíše na ploše měsíců, než týdnů. Vydržte. Když se tělo vzpamatuje, začne hubnout. Kdybyste se řídili podle dietami poškozeného těla, možná byste nehubli ani při 4 000 kJ za den. Byli byste tam, kde jste byli na začátku – další dieta blízká hladovce s nedostatečným přísunem živin. Důsledky znáte.

Příklad výpočtu: Mám 47 let a provádím snadnou práci. Podle tabulky mám přijmout denně 11 000 kJ. Minus 2 000 kJ je 9 000 kJ. Budu tedy hubnout při příjmu okolo 9000 kJ. K tomu 3-krát do týdne hodinu a půl sportu. Podobně si můžete vypočítat svá čísla.

Příklad výpočtu: 40 letá žena by při lehké práci měla sníst 9 000 kJ. Hubnout by měla při příjmu 9 000 – 2 000 = 7000 kJ.

Problém s věkem: Muži po šedesátce a ženy po padesátce už mají nízkou energetickou potřebu. Nedoporučuji bez lékařské konzultace jít s jedením pod 8000 kJ za den. Mechanicky podle tabulky by například 8 500 mínus 2000 znamenalo příjem 6 500 kJ u mužů a téměř o 1 000 kJ méně u žen nad 75 let. Podvýživa zde může nadělat více škody, než užitku.

Pokud při správně zvoleném energetickém příjmu budete dále trochu přibírat, může to znamenat zpravidla 2 věci:

  • Jíte víc, než si myslíte, že máte. Různé koláčky, hrst oříšků a jiné výjimky. Tak se hubnout nedá. Počítejte pár dní pomocí váhy a energetických tabulek, jestli opravdu jíte pouze vhodné množství.
  • Nebo máte porušený metabolismus. Z předešlých diet, možná z příčin, které může posoudit pouze lékaři. Jděte se poradit. Není zdravé dlouhodobě jíst mnohem méně, než byste měli.

Zda jste tlustí, nebo hubení se dá zjistit různými způsoby. Nejlepší, pokud se budete řídit podle opasku. Nic přesnějšího na měření v domácích podmínkách neseženete. Obvod pasu určuje vaše zdraví. Stále menší obvod pasu je neklamným znakem, že hubnete.

Kdo má a kdo nemá hubnout?
Ohodnotit

      GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pokud budete chtít údaje odstranit, tak nás kontaktujte na info@lillian.cz

    Komentáře / diskuse / hodnocení