Ideální strava pro sportovkyně

Zdravá výživa a sport patří neoddělitelně k sobě. Vyvážená strava sportovkyně by měla obsahovat dostatečné množství bílkovin, sacharidů, dobrých tuků, minerálů, vitamínů a vody. Doporučuje se denní příjem tekutin (nejlépe čisté, případně minerální vody) 2 – 3 litry během celého dne. Optimální zastoupení jednotlivých složek ve výživě je: 50% energie ze sacharidů, 20% energie z bílkovin, 30% energie z tuků.

Bílkoviny (proteiny)

Jsou základní stavební látkou všech buněk v těle, součástí všech enzymů a hormonů. Podporují stavbu svaloviny a tkáňových proteinů, schopnost koncentrace, koordinace a všeobecnou výkonnost svalstva. Doporučená denní dávka u aktivních sportovců je 1,3 – 2,0 g / kg tělesné hmotnosti. Řadíme sem luštěniny jako je sója, čočka, fazole, hrách, pak vejce, mléko a mléčné výrobky, tvaroh, sýry, jogurty, vepřové maso, hovězí maso, drůbež, ryby.

Cukry (sacharidy)

Jsou hlavním zdrojem energie pro všechny buňky těla. Denní doporučená dávka činí 300 – 420g. Řadíme sem pečivo (hlavně tmavé), obiloviny, rýži, brambory, těstoviny, ovoce a zeleninu.

Tuky (lipidy)

Umožňují tvorbu hormonů a vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích A, D, E, K. Pro ​​svalovou činnost jsou tuky prakticky nevyčerpatelnou zásobárnou energie. Zdravé tuky se nacházejí v ořechách, rostlinných olejích, avokádu, rybách, arašídovém másle, olivách, slunečnicových a dýňových semínkách.

Pravidla stravování

• Minimálně jednu až dvě hodiny před sportováním bychom neměli už vůbec jíst.
• Poslední jídlo před plánovaným sportovním výkonem by určitě nemělo být tučné a mastné. Vhodné jsou těstoviny, rýže, zelenina a ovoce.
• Potřeba je dostatečný přísun tekutin před, po i v průběhu fyzické zátěže.
• Pít by se měla především čistá neperlivá voda. Rozhodně nejsou vhodné slazené nápoje.
• Po skončení sportovní aktivity minimálně hodinu nepřijímat žádnou stravu s jednou výjimkou. Tou je ovoce. Ovoce obsahuje sacharidy, které slouží k doplnění energie.
• První jídlo po fyzické námaze by opět mělo být snadné. Například zeleninový salát.
• Jídlo bohaté na bílkoviny je vhodné přijímat nejdříve dvě hodiny po ukončené sportovní aktivitě.

Shrnutí

Největším nepřítelem správné životosprávy je alkohol, kouření a závislost na různých lécích. Nevhodné potraviny jsou: tučné maso, uzeniny, slaniny, tlačenka, tavené vysoce tučné sýry, tučný tvaroh, sádlo, majonéza, kynutá těsta a moučníky, apod.

Mezi vhodné potraviny řadíme: libové maso všeho druhu (včetně zvěřiny, drůbeže, jehněčího), žaludky, srdce, ledviny, omezeně i játra, rybí maso, vajíčka, tvrdé sýry a tvarohy, čočka, fazole, čerstvé máslo a rostlinné oleje, škroby (kukuřičné, pšeničné, bramborové), mouky, brambory, těstoviny, rýže, ovoce a zelenina všeho druhu, chléb, ovesné vločky, jogurty, kysané i mléčné výrobky, piškoty, a pod.

Každá sportovkyně  by si měla svou stravu upravit individuálně podle sebe. Pokud chce některá z vás nabrat svalovou hmotu, je jasné, že musí mít diametrálně odlišnou stravu než ta, která se chce naopak zbavit pár „kilo“. Pokud si správně vyberete potraviny, které jsou pro vás vhodné, jste na správné cestě k vaší vysněné postavě.

Ideální strava pro sportovkyně
Ohodnotit

6 komentářů
  1. Great site you have here.. It’s difficult to find excellent
    writing like yours nowadays. I seriously appreciate
    individuals like you! Take care!!

  2. Reagovat
    quest bars cheap 23.6.2019 v 9.08

    Keep on writing, great job!

  3. Reagovat
    EllFulp 26.6.2019 v 19.16

    Overnight Zithromax Reactions To Cephalexin Keflex Dosages viagra online Viagra Ricetta Forum

  4. Reagovat
    EllFulp 8.7.2019 v 20.20

    Cialis Precio Farmacia Barcelona Mifepristone Acheter levitra brand online Propecia Dry Scalp Acheter Vrai Tadalis Sx En Ligne

  5. Reagovat
    quest bars 11.7.2019 v 4.28

    Normally I don’t learn post on blogs, however I wish to say that this write-up very pressured me
    to check out and do so! Your writing taste has been amazed me.
    Thank you, quite nice article.

  6. I could not refrain from commenting. Perfectly written!

    GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pokud budete chtít údaje odstranit, tak nás kontaktujte na info@lillian.cz

Komentáře / diskuse / hodnocení