Hruška

Podzim s sebou nese řadu zajímavých barev a chutí. Jedním ze symbolů české podzimu je i plod hrušky – červený, zelený či žlutý, úžasně šťavnatý a sladký. Hrušky však nejsou pouze oblíbenou pochoutkou, ale i úžasným pomocníkem v prevenci cukrovky či infarktu.

Z Evropy do Ameriky

Kořeny hrušek nacházíme tak v Evropě tak v Asii, kde na sebe začali poutat pozornost přibližně 1 000 let před n. l. Po roce 1 500 přinášejí evropští kolonizátoři hrušku i na nový kontinent, konkrétně do Severní Ameriky, kde do té doby podobné ovoce nerostlo. Dnes se hrušky do světa nevyvážejí pouze z Evropy a Severní Ameriky, ale i z Argentiny, Chile, Číny, Jižní Koreje a dokonce i z Nového Zélandu.

Mocná vláknina

Hrušky, podobně jako mnohé jiné ovoce, obsahují celou řadu vitamínů a minerálů. To, v čem však vynikají, je jejich obsah fytonutrientů. Podle jisté baltimorské studii aplikované na 1 638 účastníků ve věku od 62 do 69 let se ukázalo, že kombinace konzumace jablek a hrušek představuje nejvyšší příjem flavonoidů z veškerého ovoce a zeleniny. Jen pro informaci – průměrný denní příjem flanoidov představuje asi 14 MLG – polovinu tohoto množství nám zajistí konzumace již jediné hrušky denně.

Díky obsahu přibližně 15 flavonoidů, které se v hruškách nacházejí, si jejich konzumací zajistíme aktivní antioxidační a protizánětlivou činnost v organismu. Následkem bude prevence vůči vážným chorobám, se kterou se konzumace hrušek spojuje. Ukázalo se totiž, že hrušky snižují risk nabytí vážných chronických onemocnění, jakými jsou chronické záněty, infarkt a cukrovka 2. typu.

Za svou sílu v boji proti diabetu 2. typu vděčí hruška především vláknině. Dostatečný příjem této látky je důležitým faktorem ve snižování rizika nejen cukrovky, ale i infarktu. V případě hrušek je tento zdravotní benefit ještě výraznější, protože toto ovoce obsahuje tak rozpustnou tak nerozpustnou vlákninu. Hrušky navíc obsahují flavonoidy a antokyany, které zlepšují citlivost na inzulín.

Pěstování hrušek

Hrušky mají velkou výhodu – jejich pěstování je možné téměř na celém území našeho malého středoevropského státu. Pokud tedy žijete i v “polárnejších” částech Slovenska, vězte, že i tak se pěstování tohoto ovoce můžete věnovat. Hrušky mají rady hlinité a hlinito-písčité půdy s dostatečnou zásobou vláhy. Skladování mnoha odrůd hrušek se navíc vyrovná skladování jablek, a tak si čerstvé bio hrušky (za předpokladu, že jste je pěstovali bez chemických hnojiv a postřiků), můžete užívat ještě dlouho poté, co zemi přikryje první vrstva sněhu.

Slovensko se navíc pyšní svými vlastními odrůdami tohoto všudypřítomného ovoce. Pribinova hruška, jedna ze zimních odrůd hrušek, byla například vyšlechtěna v Bojnicích a hruška Nitra zase patří k časným srpnovým odrůdám s krátkou dobou skladování. Iu našich západních sousedů patří hruška k pevné součásti místního zemědělství, díky čemuž přišli bratři Češi na trh s odrůdou Bohemica, zelenou hruškou odolnou vůči mrazu s dlouhým obdobím skladování.

Výběr a nákup

Jelikož z dovozu se k nám do obchodů dostávají většinou hrušky s krátkou dobou skladování, v truhlících je najdeme v ještě nedozrálém stavu. Pokud ve svém obchodě narážíte především na takové hrušky, kupte si je pár dní předtím, než jejich plánujete zkonzumovat. Dozrají, změknou a budou z výživového hlediska bohatší.

Pokud jste narazili na “zelinářství” se zralým ovocem a chcete se přesvědčit, zda je hruška opravdu zralá, nemačkejte ji ve středu, jak to při různých druzích ovoce dělá množství bezohledných zákazníků, ale vyviňte jemný tlak prstem v části při stopce. Pokud cítíte, že tato část plodu je měkká, hruška je zralá a připravena k okamžité konzumaci. V případě, že je však tato část příliš měkká, plod bude přezrálý. Pokud se chystáte na výrobu domácího hruškového džemu nebo dětské výživy, můžete si pořídit i mírně přezrálé hrušky, ale na běžnou syrovou konzumaci takovéto plody nedoporučujeme.

Čerstvá, sušená, slaná i vařená

Hrušky tvoří skvělou lokální svačinu, protože o jejich původu, kvalitě a způsobu pěstování se díky slovenský původu dozvíme více než například o kolumbijských banánech. Můžeme tak svým dětem opatřit kvalitní ovocnou svačinu bez chemických přídavků. Hrušky jsou navíc rychlým zdrojem energie a vitamínu C a patří mezi nejméně dráždivé potraviny, které nevyvolávají alergie. Skvělou svačinkou pro děti jsou i sušené hrušky – úžasně sladké a bohaté na železo a velké množství draslíku. Z čerstvých hrušek si můžete vyrobit i výbornou domácí dětskou výživu pro ty nejmenší, kteří celé syrové plody ještě nepochrúmu.

Hruška
Ohodnotit

      GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pokud budete chtít údaje odstranit, tak nás kontaktujte na info@lillian.cz

    Komentáře / diskuse / hodnocení